counter

Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Jumaat, 27 September 2013

Tawfiq Abu Bakar Titingan

Bismillah Hirrahman Nirrahim.

TAWFIQ ABU BAKAR TITINGAN,
Calon Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Pusat bernombor 8.



Saya mengenali CALON AMT UMNO 2013-2016 ini sudah lama.  Mengikuti perkembangan kepimpinan politik beliau sejak beliau memegang jawatan Naib Ketua Pemuda Bahagian P.165 Tawau (1995) sehinggalah memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian P.190 Tawau.  Ramai mengetahui susuk tubuh insan bernama Tawfiq ini merupakan seorang Jurutera Kimia Profesional yang mempunyai Ijazah Kejuruteraan Kimia daripada University Of South Wales, England.  Beliau sanggup melepaskan jawatan di Syarikat Konglomerat Minyak (SHELL) terkenal di dunia ini dan menceburi bidang perniagaan demi menyahut seruan perjuangan ekonomi bumiputra di Sabah tempat dimana tumpah darah kelahiran beliau.


Entri blog saya kali ini bukanlah ingin memperkenalkan kepada pembaca mengenai hal-hal berkaitan kelayakan beliau kerana sememangnya beliau layak untuk dicalonkan sebagai Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Pusat.  Saya ingin membawa pembaca-pembaca sekalian menyoroti sifat peribadi yang ada pada beliau yang wajar dijadikan contoh kepada pemimpin-pemimpin lain khususnya mereka yang diberi mandat mewakili rakyat diperingkat negeri dan pusat.


 Kemesraan Tawfiq Abu Bakar Titingan dengan rakyat, sempena menyambut Maal Hijrah peringkat Batu Payung, Tawau.

Tawfiq merupakan insan yang sederhana.  Anugerah peribadi yang diberikan ALLAH S.W.T kepada beliau cukup membuatkan rakyat dikawasan beliau beruntung mendapat seorang pemimpin seperti ini.  Beliau Open Minded dan menerima cadangan dan kritikan yang membina.  Sangat peka terhadap permasalahan masyarakat dikawasan beliau.



Rakyat marhaen boleh saja bertemu Tawfiq untuk mengadu masalah tanpa mengira tempat, asalkan ada pen dan tempat untuk menulis. Itulah keperibadian insan bernama Tawfiq


Saya teringat sewaktu saya bertemu 4 mata bersama beliau pada kursus kepimpinan UMNO peringkat bahagian Tawau/Kalabakan (Mei 2008) dimana beliau terlebih dahulu menyebut nama saya ketika bersalaman dan berpelukan di akhir kursus tersebut.  Beliau begitu mesra walaupun dengan orang yang beliau tidak kenali.  Tidak menyangka beliau seorang pengingat.  Saya pernah berborak bersama rakan sekolah rendah beliau yang kini bertugas di Daerah Kunak, katanya Tawfiq masih mengingati nama beliau walaupun berpuluh tahun tidak bertemu.  Inilah antara sifat ataupun keperibadian yang tinggi nilainya yang jarang sekali manusia diberi ingatan kuat terhadap insan yang bergelar pemimpin.  Kita faham kebanyakan pemimpin kita hari ini bukannya lupa atau tidak kenal kepada rakan-rakan seperjuangan ataupun kenalan ketika dibangku sekolah atau dimana-mana, ini disebabkan faktor usia serta jarang bertemu sehingga mereka tidak ingat nama-nama rakan mereka.  Salute kepada beliau.



 Bertemu rakyat adalah aktiviti beliau dihujung minggu tanpa perlu majlis protokol, beliau sanggup turun padang mengambil tahu masalah rakyat.
  
Saya pernah terserempak dengan beliau ketika sedang memasuki kapal terbang untuk pulang ke Tawau.  Ketika sedang memasuki pintu 1 kapal tersebut, saya sekali lagi terserempak dengan beliau yang duduk di tempat duduk First Class, beliau melihat dan menyapa saya.  Sambil saya berdiri dan beliau duduk, sempat lagi kami berborak bertanya khabar, umpama hubungan keakraban kami sudah lama terjalin.  Sedang penumpang lain yang mengekori dibelakang saya terhenti seketika dek kerana halangan saya yang sedang berbual dengan beliau itu.  


 Rakyat boleh saja bertemu dan bersantai minum bersama Tawfiq (bertopi merah) bila-bila masa asalkan beliau ada masa terluang walaupun sesaat, beliau pasti akan datang.


Antara kekaguman saya terhadap beliau ketika beliau memegang jawatan di dalam kerajaan negeri Sabah sebagai Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar Negeri Sabah (2004-2008) dan Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah (2008-2013), dimana tugas beliau ini meliputi seluruh negeri Sabah.  Pun begitu, kesibukan beliau tidak sedikitpun menghalang beliau untuk turun dan bertemu rakyat dikawasan beliau setiap hujung minggu ada saja program bertemu rakyat yang mana beliau sendiri yang datang dan merasmikan program tersebut tanpa mewakilkan sesiapa. 

Tawfiq menghadiri aktiviti belia dan beliawanis.  Umno perlu pemimpin seperti ini yang melihat belia sebagai tonggak pembangunan dan kemajuan negara.
  
Saya fikir akar umbi tidak rugi dan tidak salah memilih Calon AMKT Umno ini kerana beliau berwawasan, berpandangan jauh, mesra rakyat, kuat pegangan agama dan berpendidikan tinggi.  Akar umbi perlu melihat jauh ke hadapan kerana politik hari ini memerlukan seorang yang berketrampilan untuk membantu pucuk kepimpinan UMNO merealisasikan transformasi yang sedang berjalan ini.  Pemimpin-pemimpin Umno di Sabah harus dan wajar memberi sokongan padu dan tidak berbelah bagi terhadap beliau.


Akhir kata, saya berdoa pada hari Jumaat yang mulia ini dan sentiasa berdoa kepada ALLAH S.W.T agar dapat membuka pintu hati akar umbi UMNO di setiap cawangan dan bahagian di seluruh Malaysia memberi peluang kepada beliau untuk meneruskan legasi kepimpinan intelektual, keterbukaan, berani dan menyahut transformasi parti serta membeliakan parti UMNO. Tatkala UMNO masih haus dan lapar mencari pemimpin sebegini, inilah masanya.

 
Coretan Ikhlas daripada saya khas untuk akar umbi UMNO.

 Hasidy Harun

Tiada ulasan:

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !