counter

Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Jumaat, 20 September 2013

Cadangan Dan Pandangan Untuk Bajet 2014

Bismillah Hirrahman Nirahim.

Baru-baru ini, kerajaan Malaysia telah membuka ruang dan peluang kepada rakyat untuk mengemukakan usul dan cadangan untuk bajet 2014 yang akan dibentangkan oleh Menteri Kewangan pada hujung Oktober 2013. Ini merupakan platfrom keterbukaan kerajaan menerima pandangan secara menyeluruh dari segenap lapisan masyarakat tanpa mengira latar belakang pendidikan, agama, kebudayaan dan bangsa.

Saya turut tidak ketinggalan mengambil peluang ini untuk mengemukakan cadangan di Laman Website khusus untuk cadangan Bajet 2013. Laman Web rasmi Perdana Menteri iaitu www.1Malaysia.com.my

Kalau hendak ikutkan perasaan dan hati, saya ingin saja mengemukakan lebih banyak cadangan. Malangnya, perkhidmatan internet di kawasan saya telah mengalami sedikit gangguan dan ini menyebabkan banyak cadangan saya tidak dapat diterima oleh sistem server laman web tersebut.

Berikut adalah antara cadangan saya untuk diambil perhatian oleh pihak kerajaan. Walaupun kebarangkalian untuk cadangan ini diterimapakai adalah rendah, tetapi sekurang-kurangnya, saya telah berusaha untuk menyatakan apa yang saya fikir memberi makna kepada rakyat marhaen seperti saya yang berpendapatan sederhana ini.


Antara cadangan saya adalah:



Sektor Pekerjaan & Perkhidmatan Awam.





Sektor Kos Sara Hidup




Sektor Perumahan Dan Kehidupan Di Bandar




Sektor Pengangkutan Dan Infrastruktur

Menaiktaraf jalanraya-jalanraya Persekutuan di Sabah Dan Sarawak khususnya jaringan jalanraya diantara bandar-bandar utama di kedua-dua buah negeri
(cadangan ini telah dikemukakan melalui laman web tersebut, malangnya tidak terpapar)


Ini merupakan usaha kecil kita dalam usaha untuk membantu kerajaan mensejahterakan kehidupan kita yang dihimpit oleh kenaikan kos sara hidup. Semoga cadangan-cadangan ini dapat diberi perhatian oleh pihak kerajaan dan sekiranya diterimapakai, diharap pihak kerajaan melaksanakannya dengan lebih teratur, telus dan akauntabiliti.

Sekian, terima kasih.

HASIDY HARUN





Tiada ulasan:

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !