Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Sabtu, 14 Ogos 2010

Sikap memanaskan enjin kereta : Adakah ia wajar..??

Salam semua aku nak berkongsi sedikit tentang memanaskan enjin kereta ni.
Mitos atau realiti sebenarnya. Haha.. lari jauh dari topik blog aku. Tapi aku sekadar nak berkongsi dengan kamu ilmu yang sangat menarik jom la kita bincangkan. Upacara/amalan memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Aku syak makan masa dalam 15 minit juga. Abang-abang macam tu aku ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap aku, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di Sekolah Memandu pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana ? Berdasarkan pemerhatian aku dengan sedikit kajian, aktiviti pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk aku start panaskan enjin motor dia sebelum pergi ke kebunnya. Kemudian bapa aku pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk aku masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa aku pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Wira Teksi kegemarannya. Kemudian bila aku sudah besar, dah pakai kereta double cab, dua pintu, aku pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya aku tak buat sudah. Sebab aku ada ilmu pengetahuan sedikit tentang enjin. Tambah lagi biasanya aku bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan ? Apa kebaikannya dan apa keburukannya ? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni ? Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa akan datang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah dan dilarang langsung. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius.
Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus.Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%. Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya.
Kereta-kereta Malaysia pun aku tengok sudah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, kamu perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Kamu syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar ? Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang kamu perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin.. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang kamu perlu buat ? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling) ?
Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab durang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil cerita-cerita dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup. Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan kamu tidak bergerak. Kalau tunggu cewek turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit.
Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.Arikel ni aku dapat dari seorang forumer yang bernama tebbaloi.
Apapun, sama-sama kita berkongsi pengetahuan untuk kebaikkan dunia sejagat. Salam kemesraan dan persahabatan buat kalian semua..

Selasa, 10 Ogos 2010

Kelmarin

Salam kerinduan dan kemesraan diangin lalu. Sudah lama aku tidak menulis. Nampak kekok tetapi banyak idea, cerita dan perkara yang nak di kongsi bersama. Semoga kawan-kawanku semua dalam keadaan sihat dan bergumbira bersama pasangan masing-masing.

Semasa aku menulis teks ini, perasaan ku dibelai dengan alunan lagu 80an diselang seli dengan dayuan irama 90an dan lagu2 nostalgia 2000an. Wah… boleh juga ku layan lagu2 ni ya. Huhuhuhu.. senyum sendiri aku bah. Percaya atau tidak, dalam fikiranku, kenangan-kenangan lalu kembali. Rasanya macam baru pula semalam kenangan tu berlalu… kata orang sabah, semalam itu kelmarin.

Kalau la diberi peluang hidup di zaman lalu dengan membuat pilihan, seharusnya pilihan ku menjurus kepada zaman kenakalan ku yang boleh dianggap baik. Hihihi.. macamana tu ya.? Kiranya aku ni budak baik la. Memulakan cerita di zaman sekolah menengah dulu, tidak aku lepaskan dengan mengucapkan selamat tinggal sekolah rendah yang ku sayangi, SK Tanjung Batu. Disinilah bermulanya aku didunia luar.

Tahun 1996, disitulah mulanya. Sudah 3 hari org mendaftar tingkatan 1, namun, nasib ku baik, setelah rayuan dibuat, aku dapat diterima masuk ke SM Holy Trinity berdasarkan keputusan UPSR ku, terima kasih Puan WSL, pengetua yang pernah menunjuk (menggunakan rotan panjang) di kolar baju sekolah kawan aku yang koyak seraya berkata…. “ini baju talak boleh guna… misti ganti”, hahaha.. masa itu kami di denda duduk mencangkuk, berada diluar bilik kelas yang mana kelas kami ini di atas bilik pengetua Puan WSL itu.

Memulakan persekolahan, aku mendaftar di Pejabat Am sekolah. Setelah yuran dibayar, aku diarah cikgu pada waktu itu, Cikgu Albert Chia seluar ketat gantung. Hihihi,( jgn marah cikgu,,, sekiranya cikgu baca blog ini).. untuk menunggu di kantin sambil menanti giliran untuk diberitahu penempatan kelas dimana. Seolah2 budak hingusan yang tidak tahu apa-apa….aku duduk di kantin sekolah yang di bina dari kayu lama yang Nampak mempunyai sentimental value. Percaya atau tidak, aku duduk seorang diri, tiba2 disapa oleh seorang pelajar…. Dengan menghulurkan gula2 sambil memberi, “mau gula2….?” Dengan segera, aku ambil… sambil memperkenalkan diri sebagai Syed Rizal…. Itulah rasanya, kenalan pertama di sekolah menengah. Wah….lama sudah tidak jumpa syed rizal, ke mana ka dia sudah..?? Tak silap, kali terakhir aku jumpa, adalah lebih 12 tahun lalu.

Setelah diberi tahu melalui memo, aku pergilah ke kelas yang dimaksudkan… kelas 1B. HIhihihi… Best kelas ni. Disinilah bermulanya kenangan lalu. Cikgu Fung… atau sekarang dikenali, Cikgu Shazwansah, guru kelas kami. Kawanku semasa sekolah rendah, Fandy Wahyudi berjumpa kembali dikelas yang sama. Yesss…. Ada kuncuku.. hihihi…..

Kalau nak kongsi kenangan dulu2 ni, memang takkan abis…. Cuma, aku nak memohon kepada Allah, agar aku dapat dipertemukan dengan kawan2 dulu. Walaupun FB telah membuka ruang kita untuk bertemu, tapi bila la, agaknya….kita dapat berjumpa dan bersama lagi. Ingin dikongsi bersama juga la, aku dan kawan aku, pernah memberi surat yang diselaputi bedak wangi…perggghhhhh, konon2nya, na memikat gadis itu. Gadis itu, sudah pun berumahtangga. Yang kami ni masih lagi single…… hahahaha. Zaman mengurat, cinta monyet disini la tempatnya.

Masuk ke Tingkatan 2, maju setapak, dengan cuba memperluaskan “cawangan” di sm st Ursula… Tapi malang, surat yang ku beri kepada gadis itu, dib alas dengan surat “reject”. Hati ku pedih….(pada waktu itu la…) tapi sekarang kelakar pula…….geli hati. Surat biodata dan surat “reject” itu, aku masih simpan.. Sebagai kenangan untuk tatapan cucu-cicit aku, agar dapat mengajar during bagaimana menjadi lelaki yang gentlemen, yang mungkin tak akan maca atuk nya yangmenulis surat cinta dan dibalas dengan rejection.

Semasa di tingkatan 2 juga la, aku rasa best. Kena kan kawan aku dengan seorang junior, akhirnya menjadi cinta, setelah dua2nya malu2. Akhirnya….. tapi cinta monyet during setakat di sekolah. Asby dan Clary. Mana sudah kamu dua…..???? rindu pula sama kamu. Kalau la dapat jumpa kamu 2, aku kasi gandingkan kamu lagi tu.

Nak kongsi cerita tapi…….. tahu la. Masa sudah mencemburui
Nanti sambung lagi la… huhuhu… kalau diingat2 balik. Kelakar juga… tahu la, zaman budak2 mentah.

Bah…. Jumpa lagi…. Di episod akan dtg……

Salam……

Rabu, 28 April 2010

1 Malaysia di Sabah....

Assalamualaikum.


Diharapkan semua rakan pembaca berada dalam keadaan sihat wal'afiat disamping orang2 yang tersayang. Syukur kehadrat ALLAH S.W.T, kerana telah memberikanku peluang untuk hidup di dunia yang penuh dengan dugaan dan cabaran. Syukur alhamdulillah. Lama benar, rasanya aku tidak menaip rencana atau berkongsi cerita dengan coretan pengalaman ku. Kali ini saya kembali dengan harapan untuk rajin menulis dan berkongsi cerita untuk bacaan kita bersama.


Saya sudah hidup 27 tahun, dan saya juga sudah pernah berjumpa, bertemu dan bersua muka dengan ramai orang tidak kira bangsa. Melayu, cina, bugis, bajau, banjar, butun, timur, jawa, tidung, suluk, kadazan, dusun, semenanjung dan macam-macam lagi. Saya tidak merasakan itu sebagai suatu yang pelik atau tidak biasa kerana, sejak dari kecil lagi, aku sudah terbiasa bergaul mesra dengan mereka-mereka yang berbangsa seperti yang telah ku telah sebutkan tadi.


Setiap bangsa ini bukanlah, beban kepada kerajaan atau liabiliti kepada bangsa lain, kerana adanya bangsa ini kita dapat berkongsi adat istiadat kaum, serta bahasa pertuturan yang digunakan. Malah, sesetengah masyarakat di bandar, di taman perumahan, di ceruk-ceruk desa, kampung, dan dimana sahaja di Malaysia khususnya di Sabah ini, mengamalkan perkongsian bijak sesama bangsa dalam keadaan harmoni.


Di zaman yang penuh dengan kecanggihan alat elektronik, kemodenan prasarana dan ketinggian ilmu ini, masih ada juga sesetengah masyarakat kaum/bangsa memandang kaum/bangsa lain itu dari suatu sudut yang berbeza. Saya mungkin tidak memahami apa maksud tersirat ini, tetapi, secara tersuratnya, bangsa atau kaum lain ini, lebih dijauhi dan cuba untuk dijauhi oleh bangsa/kaum lain, walhal kita seagama, sebangsa Melayu. Apa salahnya bangsa ini untuk bersama-sama kita melayari kehidupan yang penuh dengan cabaran dan saingan tanpa sempadan dan bersama-sama dengan bangsa lain memajukan negara.

PM Kita, Y.A.B Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak, yang mengagaskan prinsip 1 Malaysia sejak bulan Mac, 2 Tahun lalu, mengalakan perpaduan antara kaum tanpa mengira bangsa, berlainan agama, kecil, tua, muda, dan sebagainya. YAB PM juga tidak mengalakkan setiap anggota masyarakat itu membeza-bezakan kaum, bangsa mahupun agama dalam mendapatkan sesuatu hak dan keperluan dalam negara yang berbilang kaum ni. Ayuh, saya cabar setiap anggota masyarakat untuk menyahut cabaran YAB PM untuk bersama-sama meningkatkan pepaduan antara kaum bagi membina satu bangsa Malaysia untuk kemajuan negara yang penuh dengan cabaran ini.


Akhir kata buat masa ini, bersama-samalah kita menilai sejauh mana tahap hubungan kita dengan rakan-rakan yang berlainan bangsa dan agama. Adakah hubungan itu berada di tahap yang tertinggi atau masih perlu dibaiki. Tidak salah untuk kita meningkatkan hubungan sesama bangsa dan tidak dilupakan bangsa lain.
Sekian. Terima Kasih.

Sabtu, 24 April 2010

Salam Persahabatan,
  • Ini adalah no. akaun untuk bayaran yuran penyertaan Majlis Mesra Aidilfitri, Bekas Pelajar SM Holy Trinity Tawau, Sabah Tahun 2000
  • Bank : CIMB Bank.
  • No Akaun: 1006-0035219-52-8
  • Nama: Hasidy Harun
  • Yuran: RM50 (Seorang) atau RM70 (dengan pasangan)
  • Lain-lain: Setiap rakan yang menyertai Majlis ini diwajibkan membawa HADIAH KENANGAN (nilai hadiah bergantung kepada kemampuan dan digalakan hadiah yang nilainya Lebih RM10).
  • Pasangan yang dibawa oleh rakan, tidak perlu membawa hadiah.
  • Untuk makluman: Majlis Mesra Aidilfitri Bekas Pelajar Sm Holy Trinity ini, akan diadakan Pada 18hb September 2010 (Sabtu) (7.00pm-10.00pm), di Hotel Kingpark, Tawau, Sabah.
  • Peringatan, pastikan semasa membuat bayaran, No akaun dan Penama akaun ada betul. Manakala resit pembayaran, lebih baik dikirim kepada alamat berikut.
  • HASIDY BIN HARUN
  • INSTITUT PENDIDIKAN GURU KM 36,
  • JALAN BALUNG,
  • BEG BERKUNCI NO. 2791009 TAWAU, SABAH.
  • Atau
  • Hubungi saya di no.telefon : 0138830470 / 0128657372, untuk rekod.
  • Tempoh pembayaran adalah bermula pada 26.04.2010 (Isnin) sehingga 31.05.2010 (Ahad).
  • Bayaran tidak akan dikembalikan sekiranya, rakan2 tidak dapat menghadiri majlis dan mengubah fikiran untuk tidak menghadirinya.
  • Kerjasama dari sahabat, rakan taulan dan kawan-kawan adalah amat saya harapkan.
  • Sekian, terima kasih.
  • Hasidy Bin Harun

Ahad, 28 Februari 2010

Kasih



Salam


Jam ketika aku menulis ini adalah tepat pukul 4.15am, 28.02.2010 dan ketika ini jugalah, aku melayan lagu-lagu yang aku fikir sudah hampir puluhan tahun usianya. Wah... layan lagu-lagu "season malay" disubuh hari ni. Antara lagu yang aku "layan" ketika ini adalah kasih ( Hjjh Hetty Koes Endang) dan Lagu-lagu nyanyian kumpulan Alleycate. Jom kita kongsi lirik lagu Kasih nanyian Hjjh Hettykoes Endang ini dan hayati liriknya yang aku fikir, kadang2, best juga dilayan. Kenapalah malam subuh hari ni aku layan lagu2 nostalgia ni. Adui.. nak kata jiwa kacau, tidak juga. Nak kata putus cinta, aku manada cinta. Nak kata kecewa tiada duit, jauh sama sekali. Haha....... tapi bset juga, dengar lagu nostalgia ni, boleh mengembalikan memori indah semasa sekolah dulu, boleh me"remind" kan kembali kenangan semasa belajar di UTM dan di Poli dulu. Wah........ layan saja la. Hihihi....... Sambil2 aku mengingati kawan2, kenangan dan cerita dulu2 ni, aku juga sedang meng"update" program yang sedang aku urus iaitu, program bersama kawan2 bekas pelajar SM Holy. Sedang berusaha untuk merealitikan fantasi sejak 10 tahun lalu. Waduh, kita mencuba sahaja bukan.

Banyak yang perlu aku buat dan kepada rakan2 yang membaca blog aku ni, bagilah aku idea-idea yang boleh menyemarakan majlis malam tu agak majlis itu menjadi suatu kenangan yang paling indah yang sentiasa diingati kita. Untuk pengetahuan semua, bekas pelajar yang aku sudah senaraikan adalah sebanyak lebih kurang 70 org dan sekarang tinggal nak buat pengumuman "collection" untuk malam tu. Jadi, tunggu sajalah apa2 perkembangan terbaru dari aku.

Sebelum ku menyambung mimpiku yang tidak menjadi tadi, sekali lagi aku cuba "repeat" lagu Kasih nyanyian Hjjh Hettykoes Endang. Sangat best dan "ngam timing" dengar lagi ni "time" subuhari. Tenang, damai dan dingin. Diharapkan semua kawan2, sahabat2 dan rakan2 baik ku, semoga kamu disana sihat bersama orang tersayang. Jika umurku panjang dan dilanjutkan selagi nyawa dikandung badan, selagi udara dapat dihirup, kita jumpa lagi ya.........



Kasih by Hettykoes Endang.

Malam ini kasih teringat aku pada mu
Seakan kau hadir di sisi menemani ku
Ku yakin kan diri agar tiada sepi
Ku lewat kau hadir di dalam mimipi ku
Seandainya mungkin ku mampu terbang ke awan
Detik ini juga ku akan melayang ke sana
Kan ku bawa pulang
Dirimu yang selalu ku sayang
Bersama berdua kita bahagia
c/o :
Kasih dengarlah hatiku berkata
Aku cinta kepada dirimu sayang
Kasih percayalah kepada diriku
Hidup matiku hanya untuk mu
(Ulang Semua Rangkap)

Sabtu, 20 Februari 2010

Kisah sepasang burung.

Salam.

Beberapa hari lalu, saya ada terbaca suau artikel di sebuah laman blog mengenai Hati Dan Perasaan Haiwan. Igin saya berkongsi bersama rakan-rakan, gambar-gambar di bawah ini.
Siapa kata, haiwan tidak mempunyai perasaan, kasih dan sayang kepada pasangannya...l



a). Sang betina cedera diatas jalanraya.

b). Sang jantan menolong untuk menyedarkan si sang betina

c). Sang betina masih tidak sedarkan diri

e). Sang jantan menangis meminta tolong dan kesedihan

f). Kau pergi buat selamanya........ Goodbye my beloved.











Sabtu, 30 Januari 2010

Suka Duka Minggu ke-5 Di Tahun 2010.

Salam kepada semua.

Minggu ini, merupakan minggu terakhir di bulan Januari untuk tahun 2010. Perlu disedari dan perlu kita menyedari bahawa kebarangkalian bulan Januari ini adalah bulan Januari terakhir untuk kita merasainya adalah amat tinggi dan bila-bila sahaja kita boleh berada di alam lain yang belum tentu ada bulan januarinya. haha.. pelik bukan. Ingatlah, jadikanlah setiap perkara dan kejadian yang kita lalui bersama keluarga, sahabat-handai, rakan-rakan sekerja, kawan-kawan sekampung dan kenalan sebagai suatu kenangan yang cukup indah yang mungkin tidak akan berulang buat sekian lamanya.

Hari pertama berada di minggu ini, cukup memberi cabaran kepada hatiku yang penuh dengan kesabaran. Pergi kerja tanpa kenderaan. Fuh..!! begini agaknya rasa seorang yang bekerja tanpa kenderaan sendiri. Kawan yang aku bayar untuk menumpangnya bercuti tiba-tiba. Inilah cabaran untuk aku yang bekerja ditempat kerja yang jaraknya 45km dari tempat tinggal aku. Nasib baiklah bapa aku yang mungkin terpaksa membantu untuk menghantar aku ke tempat kerja. Terima kasih banyak-banyak bapaku. Dari sekolah sehinggalah aku bekerja, bapa aku tidak jemu-jemu menghantarku. Tidak apa, kalau ada rezeki lebih sikit, aku akan bawa bapa ke mana-mana dia mau nanti.. Bercerita pasal "transport" ni tidak berkesudahan di situ sahaja, balik ke rumah juga aku kena cari kereta untuk menghantar ku balik ke rumahku. Nasib baiklah rakan sekerja yang cantik lagi ayu, si Farahjifah namanya, punya kenderaan yang penumpangnya kurang seorang dan membolehkan dia menumpangkan aku. huhu. Sudahlah menumpang, diberikan "Special Seat" lagi. Bukan apa, dalam kereta tu, aku seorang sahaja lelaki, jadi, kenalah duduk di hadapan. Dalam perjalanan, seronok berborak dengan si Farah ni. Rugilah lelaki yang mengecewakan dia sebelum ni tau. Mungkin bukan jodoh Farah. apa bleh buatkan. Itu kenangan yang mungkin boleh dikatakan tidak menarik tetapi boleh dikongsi bersama. "moral of the story"nya pula, lu pikir la sendiri....

Hari kedua minggu yang terakhir ini, Selasa. "transport" bukan la jadi isu utama, kerana kawan aku ni dapat juga menghadirkan diri bertugas dan sekaligus dapat "mengangkut" kami ke tempat kerja bersama. Yang menjadi isu utama hari ini adalah urusan cutiku yang tertunggak beberapa hari tu. Bukan kerana aku, tetapi kerana kesibukan tugas aku dan pegawai yang menyokong cutiku. Tapi, semua ok juga pada hari itu, dengan urusan menjadi licin. Aku fikir, hari selasa bukan la hari yang mengembirakan melainkan ambik gaji di bank. hahah... selesaikan pembayaran ke atas mamaku, hutang dan beberapa pembayaran lain. Dapat gaji terus mau habis.. Macamana mau simpan duit untuk khawin dan simpana hari tua, kalau semua duit digunakan sepenuhnya. Erm, mungkin aku kena belajar berjimat dan belajar berkedekut dari mak aku, selepas ini.

Hari ketiga. Rabu.. "No comment about this day". Hari ni, hari ko-kurikulum untuk telah ditetapkan oleh kementerian pengajian tinggi dan kementerian pendidikan.
Melalui kehidupan hari rabu, seolah-olah kita di pertengahan masa. Fikiran kebanyakkan orang, salah satunya adalah cuti yang tidak lama lagi. hehe. Satu perkara yang membuatkan aku berfikir sepanjang minggu bermula hari rabu ini adalah pasal, surat panggilan menghadiri temduga. Fuh... dah dapat kerja di Gov, ada lagi dapat surat panggilan temuduga. Bikin pening aku lagi surat ni. adui na....

Hari Khamis. Hari keempat di minggu ke 5 ditahun 2010. Fuh.....Cuti lagi si kawan. Terpaksa menebal muka, meminjam kereta adik aku. haha. nasib baik dia kasi pinjam, kalau nda, terpaksa cari "option" lain. Iaitu si Farah.. haha.. Punkasi tebal muka juga tu. Tiada yang menarik hari ni melainkan makan, kerja, tidur dan Online Facebook. hahah..

Hari Jumaat, hari yang aku nantikan. Bukan apa, hari yang penuh barokah dan penghulu segala hari dan... dan... dan... banyak lagi keistimewaa hari jumaat ni. Petang ni, kawan baik aku si Norasyikin Abd Salleh akan sampai di Tawau ni. Sudah berjanji untuk menjemputnya di Airport. pada pukul 9.30mlm. Jangan salah faham, aku dengan dia, adalah kawan baik yang sudah berkawan sejak sekolah menengah lagi. Mungkin org akan anggap kami ni ada hubungan istimewa. Tidak. Tidak sama sekali. Sebagai seorang kawan, kita harus tolong menolong. Orang putih kata, "Give and Take".. huhu..
Sementara, sesambil dan sedang menunggu kapal terbangn syikin ni "landing", aku sempat me"round2" sekitar Airport Tawau, yang saya ingat berumur hampir 8 tahun. Bleh tahan juga airport ni. "Lawatan" mengelilingi Airport ni aku sertakan sekali melawat tandas. Kerana tandas tempat simpanan air sisa buangan manusia. Selepas itu, baru sahaja aku keluar tandas, terserempak pula dengan kawan lama juga, Hasrul Hasaat namanya. Dia ini bekerja dengan di Pejabat Ahli Parlimen kalabakan dan selaku pembantu peribadi Ahli Parlimen tersebut. Sempat lagilah, gosip2 sesama lelaki.
Beberapa minit kemudian, kapal terbang dari KL tiba, dan org yang aku tunggu sudah sampai, Wahhh.... lama nda jumpa sahabatku ni. Selepas itu, bawa dia makan malam dengan nasi goreng, tapi sebelum tu, sempat lagi membeli sayap ayam.. haha.. kenyang sakan malam ni.. Pada malam tu, aku terima hadiah istimewa sempena birthdayku dari sahabatku ni, hadiah tu, aku rahsiakanla ya, sebagai menghormatinya. Kek yang dibawanya dari KL, aku makan, sedap. memang sedap. walaupun tidak sejuk tapi memang sedap. Apatah lagi kalau sejuk, pasti nak lagi. Selepas tu, hantar dia balik rumah. Fuh... aku ingat mungkin malam semalam malam indah ko sebagai seorang sahabat. Pada malam tu juga, sempat juga aku berseloroh, dan bertanya pasal bila khwinnya, huhuhu.. jawapan "standard" dia bagi..iaitu, tunggu.... biasalah. Kalau aku ditanya soalan yang sama pun, aku jawap macam tu juga kali.... hehe...

Moral Of The story yang nak aku kongsi ni adalah ingatlah, jadikanlah masa bersama rakan-rakan anda dan sahabat-sahabat anda adalah masa paling istimewa dan diingati. Mungkin biasa bagi kita untuk meraikan sesuatu itu untuk rakan2 kita, tapi mungkin terlalu istimewa untuk kawan2 kita tu.. so, jangan lupa masa kisah bersama sewaktu kita tidak bersamanya lagi. Mungkin jumpa disuatu masa lain, tidak sama pada masa kita jumpa dulu. Setiap saat, perubahan pasti berlaku. Janganlah lupa siapa dia sebelum melupai siapa kita sebenarnya.. (uiks.. apa yang aku merepek ni..?)

Apa2puan, hidup hanya sekali dan sentiasalah menjadi yan terbaik dari yang terbaik untuk kehidupan kita.

Wassalam..

Jumaat, 22 Januari 2010

Program Makan Malam Bekas Pelajar Tahun 2000, SM Holy Trinity, Tawau, Sabah.

Memo

Kepada Saudara/saudari yang dikasihi,

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Satu jawatankuasa penaja akan ditubuhkan bagi melaksanakan Program Majlis Makan Malam Bekas Pelajar bagi Sesi Tahun 2000 di SM Holy Trinity, Tawau, Sabah.
Program dijangka akan diadakan pada musim cuti persekolahan tahun 2010. Tarikh akan ditentukan kemudian melalui persetujuan ramai. Tempat program juga akan ditentukan.

Oleh yang demikian, pihak kami memohon kerjasama rakan-rakan untuk memberi maklumat seperti Nama, No.telefon, dan Alamat Surat-menyurat kepada wakil pihak pelaksana program melalui email, facebook message dan laman blog berikut.

Email : Hasidy83@gmail.com
Facebook : Hasidy Harun
Blog : Http://hasidyharun.blogspot.com

Maklumat saudara/saudari hendaklah dihantar sebelum 01hb April 2010 (Rabu). Ini adalah bertujuan supaya program ini dapat diurus dengan segera dan teratur.

Maklumat berkenaan program ini akan diberitahu dari masa ke semasa.

“Sila sebarkan pesanan ini kepada rakan-rakan yang tidak mempunyai akaun facebook”


Sekian, terima kasih.

Wakil pelaksana program

Rabu, 20 Januari 2010

ALLAH itu Esa, ALLAH itu Maha Besar...

Assalamualikum, Saudara-saudaraku Muslim..

Perkataan ALLAH sememangnya tidak boleh di gunapakai dimana-mana ajaran agama selain Islam. Penggunaan kalimah ALLAH oleh agama lain selain Islam boleh menimbulkan kekeliruan, justeru, sebagai hamba ALLAH yang rendah lagi kecil ini, ingin saya kongsi bersama anda semua, bahawa ALLAH itu hanya digunakan untuk Islam atau Moslem.

Pengalaman saya sebelum ini yang sentiasa mencari, mengali dan mengkaji pegertian agama islam itu sendiri, walhal, saya sedari kecil lagi sudah menganut Islam ini. Pemerhatian saya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, nampaknya gerakan Fremanson telah mula berkembang dan menyelinap ke seluruh negara kita, biarpun bukan berpendidikan agama ataupun warak umpana Ustza atau Imam atau Pegawai Agama bertauliah, tetapi hak saya sebagai rakyat malaysia yang beragama islam, perlu saya pertahankan dan tegakkan untuk kedaulatan islam agar tidak tercemar dan tersasar ke haluan kiri. Justeru, sedikit maklumat mengenai tuhan di dalam bible yang boleh kita kongsi bersama.

Allah itu bersifat satu, dalam pegangan Catolik atau Protestant, tuhan tidak dipanggil 'ALLAH'. Penggunaan Bahasa Melayunya ialah 'TUHAN'. Dalam Bible Catolik Tagalog Philippines tuhan itu adalah 'DIYOS', Dalam Bible God dikenali sebagai Bapa Mereka "Father' seperti dalam Kitab Bible : Chapter Matthew 6:6, 7:1) Gospel Jesus called himself ' the son of man' (Mathew 13;37, Luke ayat 12;10).

Berikut adalah contoh-contoh dalam ayat-ayat Holly Bible: 'Joseph the son of Heli, whose father and forefathers were Matthat, Levi....Enos, Seth, Adam who was of God' (Luke ayat 3:23-38) 'The Lord said to me , Thou art My Son, this day have I begotten Three' (Psalms ayat 2;7) Solomon the son of god (Sulaiman anak kepada father) 'So, that one shall be my Son, and i will be his Father" (I Chronicles 22:10) Israel the Son of God "This is the Lord's message, 'Israel is My First born son" (Exodus 4:22). Righteous men, the sons of God: 'You are God's, indeed, you are all sons of the Most High' (Psalms ayat 82:6)

Banyak ayat-ayat yang mungkin umat islam atau saudara islam yang kurang tahu mengenai isi kandungan bible, namun, bahawasanya di dalam bible tidak terdapat penjelasan yang sahih dan tergantung kerana new tastement, Jesus atau Yesus, merupakan Isa Al Masih yang diagungkan akan keberanian lelaki yang di Salib sehingga mati, Dlm Katolik, Salib terdapat tubuh Jesus @ Yesus manakala Prostestan tidak terdapat tubuh Jesus.

Sesungguhnya, Islam itu agama di jalan yang benar (Correct way), justeru, penggunaan perkataan Allah dalam Herald pastinya akan memincangkan suasana serta menyesatkan akidah terutama anak-anak muda di masa hadapan. Tidak mustahil suatu hari akan datang, anak-anak Islam ini akan tinggal Islam pada nama, manakala pegangan meraka hancur lebur seperti masyarakat di negara bekas kuasaan Soviet Union, di Azerbaijan etc, yang makanan seperti Babi boleh di jual oleh org Islam, seperti juga di Filipina, jika lelaki Pinoy beragama islam wajib menukar agama kristian untuk mengahwini wanita Kristian Filipino. Sama juga seperti rakan saya, bernama Mohammad xxxxxx bin Ali, bukan beragama islam tetapi protestant kerana ibu bapa suka hati letak nama.

Sesungguhnya fremanson telah berjaya masuk dan ingin menakluki mana-mana pihak yang mudah terpedaya. Justeru, sebagai Muslim, kita perlu sedar dan bangkit membantah penghinaan ini.

Wassalam....

Isnin, 18 Januari 2010

Cinta dan cita-cita

Selamat malam kepada pembaca sekalian. Untuk menghuraikan secara spesifik dan secara teliti berkenaan cinta dan cita-cita, mungkin bagi sesetengah orang amatlah mudah umpama "air masuk ke dalam mulut". Kata sesetangah orang, kita harus mengejar cinta, barulah cita-cita kita tercapai, tetapi, ada juga sekerat mungkin dua kerat manusia menyatakan bahawa, cita-cita lebih penting dari cinta. Mungkin penafsiran setiap otak manusia didunia ini berbeza-beza.

Bagi saya, keduan-duanya penting. Cinta dan cita-cita. Cinta merujuk kepada cinta yang kekal dan abadi, manakala cita-cita merujuk kepada impian, tujuan serta komitmen mahupun pencapaian setelah berusaha untuk mencapainya.

Cinta tanpa cita-cita umpama "makan coklat tak bergula".
Cita-cita tanpa cinta umpama "menembak tanpa peluru".

Pernah ada perumpamaan yang menyebut, "kejarlah cinta sebelum cita-cita".
Apa maksud sebalik perumpamaan ini. Adakah megejar cinta Ilahi atau mengejar cinta sesama manusia..??

Persoalannya mudah. Dan ia perlu di sesuaikan dengan keadaan dan waktu.
Sekiranya kita berjaya mengejar cinta, tercapailah cita-cita. Insyallah.

Selasa, 5 Januari 2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010......

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....

Bersyukur kerana diberikan kesempatan untuk hidup.....
Ketika catatan ini dibuat, saya masih bersendiri dan oleh itulah, kebetulan dgn tahun baru, so, saya masukkan 1 azam utama tahun ini ada untuk mencari teman....

Kesedihan biasa bagi kita.. kenapa setiap kesdihan itu mesti mengalirkan airmata..?? fikir-fikirkanla... Cinta memerlukan airmata, solat juga perlukan airmata manakala, kehampaan biasanya berakhir dengan tangisan dan airnata...

Mulakanlah tahun baru ini dengan menggurangkan kesedihan dan airmata..

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !