counter

Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Selasa, 10 Ogos 2010

Kelmarin

Salam kerinduan dan kemesraan diangin lalu. Sudah lama aku tidak menulis. Nampak kekok tetapi banyak idea, cerita dan perkara yang nak di kongsi bersama. Semoga kawan-kawanku semua dalam keadaan sihat dan bergumbira bersama pasangan masing-masing.

Semasa aku menulis teks ini, perasaan ku dibelai dengan alunan lagu 80an diselang seli dengan dayuan irama 90an dan lagu2 nostalgia 2000an. Wah… boleh juga ku layan lagu2 ni ya. Huhuhuhu.. senyum sendiri aku bah. Percaya atau tidak, dalam fikiranku, kenangan-kenangan lalu kembali. Rasanya macam baru pula semalam kenangan tu berlalu… kata orang sabah, semalam itu kelmarin.

Kalau la diberi peluang hidup di zaman lalu dengan membuat pilihan, seharusnya pilihan ku menjurus kepada zaman kenakalan ku yang boleh dianggap baik. Hihihi.. macamana tu ya.? Kiranya aku ni budak baik la. Memulakan cerita di zaman sekolah menengah dulu, tidak aku lepaskan dengan mengucapkan selamat tinggal sekolah rendah yang ku sayangi, SK Tanjung Batu. Disinilah bermulanya aku didunia luar.

Tahun 1996, disitulah mulanya. Sudah 3 hari org mendaftar tingkatan 1, namun, nasib ku baik, setelah rayuan dibuat, aku dapat diterima masuk ke SM Holy Trinity berdasarkan keputusan UPSR ku, terima kasih Puan WSL, pengetua yang pernah menunjuk (menggunakan rotan panjang) di kolar baju sekolah kawan aku yang koyak seraya berkata…. “ini baju talak boleh guna… misti ganti”, hahaha.. masa itu kami di denda duduk mencangkuk, berada diluar bilik kelas yang mana kelas kami ini di atas bilik pengetua Puan WSL itu.

Memulakan persekolahan, aku mendaftar di Pejabat Am sekolah. Setelah yuran dibayar, aku diarah cikgu pada waktu itu, Cikgu Albert Chia seluar ketat gantung. Hihihi,( jgn marah cikgu,,, sekiranya cikgu baca blog ini).. untuk menunggu di kantin sambil menanti giliran untuk diberitahu penempatan kelas dimana. Seolah2 budak hingusan yang tidak tahu apa-apa….aku duduk di kantin sekolah yang di bina dari kayu lama yang Nampak mempunyai sentimental value. Percaya atau tidak, aku duduk seorang diri, tiba2 disapa oleh seorang pelajar…. Dengan menghulurkan gula2 sambil memberi, “mau gula2….?” Dengan segera, aku ambil… sambil memperkenalkan diri sebagai Syed Rizal…. Itulah rasanya, kenalan pertama di sekolah menengah. Wah….lama sudah tidak jumpa syed rizal, ke mana ka dia sudah..?? Tak silap, kali terakhir aku jumpa, adalah lebih 12 tahun lalu.

Setelah diberi tahu melalui memo, aku pergilah ke kelas yang dimaksudkan… kelas 1B. HIhihihi… Best kelas ni. Disinilah bermulanya kenangan lalu. Cikgu Fung… atau sekarang dikenali, Cikgu Shazwansah, guru kelas kami. Kawanku semasa sekolah rendah, Fandy Wahyudi berjumpa kembali dikelas yang sama. Yesss…. Ada kuncuku.. hihihi…..

Kalau nak kongsi kenangan dulu2 ni, memang takkan abis…. Cuma, aku nak memohon kepada Allah, agar aku dapat dipertemukan dengan kawan2 dulu. Walaupun FB telah membuka ruang kita untuk bertemu, tapi bila la, agaknya….kita dapat berjumpa dan bersama lagi. Ingin dikongsi bersama juga la, aku dan kawan aku, pernah memberi surat yang diselaputi bedak wangi…perggghhhhh, konon2nya, na memikat gadis itu. Gadis itu, sudah pun berumahtangga. Yang kami ni masih lagi single…… hahahaha. Zaman mengurat, cinta monyet disini la tempatnya.

Masuk ke Tingkatan 2, maju setapak, dengan cuba memperluaskan “cawangan” di sm st Ursula… Tapi malang, surat yang ku beri kepada gadis itu, dib alas dengan surat “reject”. Hati ku pedih….(pada waktu itu la…) tapi sekarang kelakar pula…….geli hati. Surat biodata dan surat “reject” itu, aku masih simpan.. Sebagai kenangan untuk tatapan cucu-cicit aku, agar dapat mengajar during bagaimana menjadi lelaki yang gentlemen, yang mungkin tak akan maca atuk nya yangmenulis surat cinta dan dibalas dengan rejection.

Semasa di tingkatan 2 juga la, aku rasa best. Kena kan kawan aku dengan seorang junior, akhirnya menjadi cinta, setelah dua2nya malu2. Akhirnya….. tapi cinta monyet during setakat di sekolah. Asby dan Clary. Mana sudah kamu dua…..???? rindu pula sama kamu. Kalau la dapat jumpa kamu 2, aku kasi gandingkan kamu lagi tu.

Nak kongsi cerita tapi…….. tahu la. Masa sudah mencemburui
Nanti sambung lagi la… huhuhu… kalau diingat2 balik. Kelakar juga… tahu la, zaman budak2 mentah.

Bah…. Jumpa lagi…. Di episod akan dtg……

Salam……

Tiada ulasan:

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !