Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Khamis, 3 Mei 2012

Majlis Perkhawinan Adiku, Hazirin Harun dan pasangannya, Marsha Maisarah Rattanam

Assalamualaikum dan salam persahabatan di alam maya. Hampir 2 bulan aku tidak menjenguk blog peribadiku ini dan aku juga hampir terlupa akan kewujudannya dalam kehidupan seharianku. Apapun yang berlaku, aku akan sentiasa untuk bersama-sama dengan kalian dan berkongsi perjalanan hidupku selagi nyawaku dikandung badan.

Benarlah kata pepatah melayu, kalau sudah jodoh ia takkan kemana, begitulah perumpamaan yang sesuai ditujukan kepada adikku, Hazirin Harun dan pasangannya Marsha Maisarah. Perumpamaan lain yang boleh diandaikan, asam di darat, garam di laut, bertemu dikuali juga. Siapa sangka dan siapa duga kedua-duanya juga tidak menduga bahawa mereka akan hidup bersama. Apa tidaknya, adikku yang datang dari Tawau, Sabah dan bertugas di Kuching, Sarawak dengan jarak yang begitu jauh bertemu jodoh disana. Itulah yang dikatakan jodoh.

31hb Mac 2012 bersamaan 08 Jamadilawal 1433 merupakan tarikh indah mereka kerana pada hari itulah hubungan cinta mereka sah dizahirkan dengan sekali lafaz yang disempurnakan oleh Kadi bahagian, Tuan Haji Imam Losman Linjal. Majlis akad nikah dan majlis persandingan mereka diadakan di rumah ibu-bapa kami di Kampung Tanjung Batu Darat, Tawau, Sabah. Syukurlah majlis perkahwinan mereka berdua ini selamat dan berjalan lancar ditambah dengan kehadiran keluarga pihak perempuan yang datang dari Sarawak, Mr Rattanam (Bapa), ibu dan adik-adiknya serta rakan karib dari KL. Tidak sangka pula, adik aku ni lebih cepat bertemu jodohnya daripada aku. Sudah ditakdirkan ilahi.

Majlis ini tidak sempurna tanpa bantuan keluarga terdekat yang banyak membantu. Terima kasih aku ucapkan kepada pakcik aku, Abd Rahim Salleh dan makcik Mai, pakcik Abd Khamis dan isteri, pakcik Ridin@Kenit dan makcik Nita serta anak-anaknya, makcik Paping dan suami,  Makcik Masna yang datang dari KK, sepupu-sepupu yang lain dan  nama mereka-mereka yang tidak dapat aku sebutkan sebab terlalu ramai, terima kasih aku ucapkan. 

Macam tidak sempurna perkongsian cerita ini tanpa ada gambar-gambar majlis perkahwinan adik aku ni. Secara eksklusif aku kongsi bersama kalian. Ia hanyalah tatapan dan bukannya untuk menunjuk-nunjuk.

Gambar pada 30hb Mac 2012 - Malam kenduri doa selamat dan malam berinai

Keluarga bakal pengantin perempuan dan keluarga bakal pengantin lelaki. Ketika ini mereka sedang menonton persembahan live tranditional band dengan zapin melayu dan lagu-lagu melayu klasik.

Setelah penat memasak dan menyediakan kelengkapan untuk majlis kenduri dan majlis perkahwinan, masing-masing merelease kepenatan itu dengan menari dan menghiburkan hati. 

(P/s: Dilayan ba lagu melayu klasik) 

Kedua mempelai sempat merakam kenangan  pada malam itu.

(P/s: belum sah lagi, jangan sentuh2 ya..)




Makcik-makcik muda dalam gambar ni bukan main lagi ya, yang dari kiri sampai ke kanan no.4 tu bila lagi ? 

(P/s: Janganlah sampai umur aku baru nak cari bf. Carilah sekarang ya. Cari yang kaya, kaya budi bahasa dan sopan santun ya)



Bakal penganti lelaki (berbaju hitam) sempat merakam gambar bersama Latok kesayangannya, Tuan Haji Sunding Jalile.

(P/s: Hampir sama rupa mereka )
Bukan main lagi bakal besan bersama ni (berbaju biru melayu dan berbaju merun). Sentiasa duduk bersama.

(P/s: Geng keras..)






Gambar pada pagi 31hb April 2012 (Sabtu) - Majlis Akad Nikah dan Majlis Persandingan

Tepat pukul 9 pagi, rombongan bakal pengantin tiba dilokasi majlis akad nikah.

(P/s: Rombongan cik kiah barangkali..)



Bakal pengantin lelaki, segak turun dari Mercedes Benz. Dengan berbaju melayu putih bersongket dengan sulaman keemasan serta berkaca mata hitam, umpama pahlawan tidong. Ah..tidong ka? apa2lah.

(P/s : Lain juga rupa pengantin ni)




Sebelum naik ke rumah bakal pengantin, selawat ke atas Nabi Muhammad dibaca oleh Tuan Haji Uddang Unang.

(P/s : Dub Dag Dub Dag...) 
Hantaran telah tersedia untuk dipersembahkan. Dengan tema merah-hitam, 9 dulang berbalas 11 dulang.

(P/s : berdulang-dulang duitnya)


Upacara penyerahan dan penerimaan hantaran oleh bapa kedua-dua bakal pengantin. 

(P/s: Take 1,2,3 senyum.....)



Hazirin Bin Harun, dengan kuasa yang dibagi kepada saya sebagai wali hakim, saya khawin dan nikahkan dikau dengan Marsha Maisarah Binti Rattanam, dengan mas kahwinnya, RM100 tunai.

(P/s : Tahniah. Ketepak ketepuk ketepak ketepuk. Selepas ini bakal pengantin bertukar kepada pengantin)


Setelah selamat diijab-kabulkan, pegantin lelaki menyerahkan mas kahwin RM100.

(P/s: RM100 milik pengantin perempuan dan tidak boleh diberi kepada sesiapapun. Itu hak pengantin perempuan)


Ciuman kasih sayang seorang ibu. Ciuman perpisahan dengan si anak memulakan kehidupan baru dengan keluarga baru dengan kehidupannya sendiri selepas ini.

(P/s : Sedih juga ni. No komen..)
Ciuman kasih sayang daripada seorang pemimpin keluarga. Dengan pesanan teakhir beliau, Jaga rumahtangga tu dengan sebaiknya.

(P/s: Aisehmen...) 


Gambar kenangan keluarga pengantin lelaki dan keluarga pengantin perempuan. Upacara wajib dalam perkahwinan islam telah sempurna.

(P/s: kirim salam baju kurung hitam paling hujung kanan. Nama gadis tu KONTOT (bukan nama sebenar))



Keluarga pengantin lelaki. Aku paling hensem disitu. hehehe...

(P/s : Dah agak, puji diri sendirilah tu)


Pakcik aku, Abdul Rahim Salleh dan Isteri menjadi pengamit dan membawa pengantin ke Pelamin SInggahsana.

(P/s: Sedondong hijau-kebiruan)

Upacara tepung tawar dan ciuman mertua kepada menantunya. Nasihat, jaga si jirin tu bagus-bagus.

(P/s: Pipi bertemu pipi)


Upacara tepung tawar keluarga pengantin perempuan.

(P/s: Uncle first time tabur beras kuning kepada pengantin ni kan..?)

Turut menyerikan majlis ini dengan kehadiran Ketua Daerah Tawau, OKK Tuan Haji Kee Ayub Kee Abu Bakar.

(P/s: Selamat menjamu selera Tn Haji)
Juga turut menyerikan lagi Majlis ini adalah dengan kehadiaran Mantan Adun N.59 Tanjung Batu, Y.Bhg Datuk Muhd Kamil DSP Kassim dan Datin.

(P/s: Y.Bhg Datuk masih segak lagi)
Walaupun sibuk dengan program bersama rakyat di DUN Tg Batu, YB Datuk Hajjah Hamisah Samad (berbaju kurung coklat) sempat meluangkan masa menghadiri majlis ini. Ribuan terima kasih kepada YB Datuk. Turut bersama beliau adalah AJK Wanita UMNO Bahagian Kalabakan, Puan Hajjah Zainab Syed Ali. (P/s: Terima kasih YB..)


Hadirin yang menyerikan majlis pada malam hari.

(P/s: Terima kasih hadirin sekalian)


Kedua-dua mempelai menyumbangkan sebuah lagu duet.

(P/s: Tak sabar-sabar ba..)



JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !