counter

Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Khamis, 4 April 2013

Pembubaran Parlimen Malaysia Penggal Ke-12.





Semalam, satu lagi peristiwa penting bagi negara Malaysia apabila Perdana Malaysia, Y.A.B Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak mengumumkan pembubaran parlimen Malaysia bagi penggal ke-12 berkuatkuasa semalam yakni 03 April 2013 bersamaan 22 Jamadil Awal 1434h. Pengumuman ini dibuat setelah mendapat perkenan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Malaysia, Tuanku Sultan Abdul Halim Mu'adzam Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

Untuk makluman, tarikh pembubaran parlimen ini dipilih oleh Najib Razak sempena genap 4 tahun beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 iaitu pada 03 April 2009, bagi mengantikan Bekas Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi.

Untuk rekod, tarikh matang parlimen Malaysia penggal ke-12 ini adalah pada 28 April 2013. Pembubaran ini membolehkan satu pilihanraya umum diadakan bagi memilih kepimpinan dan peneraju kerajaan dan ia termaktub dibawah perlembagaan Malaysia. Pilihanraya umum perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas tarikh pembubaran.

Pilihanraya umum kali ini menjadi tumpuan rakyat Malaysia kerana dikatakan sebagai ibu segala pilihanraya Malaysia. Ini adalah kesan daripada kebebasan maklumat, kepekaan rakyat Malaysia terhadap hak dan kebebasan bersuara, kepelbagaian dan kewujudan serta penciptaan perspetif dan spekulasi yang dipaparkan di media-media sosial samaada pihak pemerintah dan pihak pembangkang. Rakyat Malaysia dihujani dengan pelbagai informasi, maklumat dan berita samada benar dan tidak benar. Inilah masa yang paling sesuai bagi rakyat untuk membuat keputusan demi masa depan negara Malaysia.

Untuk rekod, kali pertama pilihanraya bagi negara Malaysia adalah pada 1964, sebelum itu Persekutuan Tanah Melayu telah mengadakan pilihanraya umum pada tahun 1955 dan tahun 1959. 



Wassalam, terima kasih, selamat berkongsi.


Hasidy Harun
Tawau, Sabah, Malaysia.

Tiada ulasan:

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !