counter

Klik Disini Untuk Mengetahui Lebih Lanjut.

Ahad, 2 Februari 2014

Gong Xi Fa Chai Di Tahun Kuda.

Bismillah hirrahman nirrahim.

Masih belum terlambat bagi saya secara peribadi untuk mengucapkan GONG XI FA CHAI kepada kaum Tiong Hua dan mereka yang telah menyambutnya pada 31 Januari 2014. Walaupun, mereka menyambutnya tetapi rakyat Malaysia tanpa mengira suku kaum, agama dan bangsa meraikannya bersama dengan hati terbuka dan gembira.

Berdasarkan kalender Tahun Cina, tahun ini merupakan tahun Kuda. Kuda merupakan tanda ke-tujuh daripada 12 shio menurut kepercayaan Cina.


Tahun Kuda bermula pada 31 Januari 2014 hingga 18 Februari 2015. Simbol bagi tahun Kuda ini bermaksud kebangsawanan, kecepatan, ketangkasan dan ketekunan, dimana berdasarkan kepercayaan dan kebudayaan cina, mereka yang lahir pada tahun Kuda ini mempunyai kebolehan dan kepakaran menarik perhatian dan mempengaruhi orang lain untuk mendapatkan sesuatu, atau ertikata lain, boleh mempengaruhi orang lain dengan kebijaksanaan berkata-kata. Mereka juga percaya bahawa tujuan hidup adalah "untuk mencari kebebasan individu dan kebahagiaan".

Diharapkan perayaan ini dapat menyatupadukan dan memperkukuhkan hubungan silaturahim yang telah lama dimetrai. Raikan dengan gembira dan kunjungilah rakan-rakan yang menyambutnya. Rugi rasanya kita tinggal dan duduk di Malaysia yang dihuni dengan pelbagai suku kaum tetapi tidak mengenali kebudayaan dan memperkukuhkan hubungan dengan mereka. Kestabilan politik dan kemajuan ekonomi negara Malaysia bergantung kepada kekuatan perpaduan dan keharmonian rakyat Malaysia.

Sekali lagi saya mengucapkan 
Happy Chinese New Year dan Gong Xi Fa Chai.


HASIDY HARUN


Tiada ulasan:

JOM KLIK SAYA DISINI ! ! !